środa, 7 sierpnia 2013

Ocena pracowników jako klucz do mobilizacji i rozwoju



ocena pracownikówDzisiejszy post będzie miał delikatne nawiązanie do mojego przedostatniego wpisu, który opowiadał o zasobach ludzkich. To właśnie jest czynnik, który również zamierzam dzisiaj poruszyć, ale już pod innym kątem. Dziś na tapetę idzie ocena pracowników i wszystkie towarzyszące jej elementy. Postaram się także wyjaśnić, dlaczego jest to tak istotny proces – i to nie tylko dla pojedynczego pracownika, lecz dla całej instytucji, która go zatrudnia.


Wszyscy zatrudnieni w firmie, w zależności od stanowiska, mają przydzielony zakres obowiązków. Jedni większy, inni mniejszy, różny w zakresie wymaganych zadań, operacji, czy nawet poziomu stresu. Każdy jednak odpowiada za swoją pracę, no chyba że mamy do czynienia z zadaniem całego zespołu – wtedy pieczę sprawuje team leader. Ocena pracowników jest więc procesem, który ma na celu weryfikowanie osiąganych efektów, ale też nie tylko to. Chodzi również o bieżącą kontrolę wszystkich działań, sprawdzanie postępów w pracach, a nawet udzielanie wsparcia w razie potrzeby.

Ocena pracowników powinna zachodzić w każdej organizacji, niezależnie od jej profilu


Głównymi przesłankami do przeprowadzania procesu, jakim jest ocena pracowników, są nie tylko te o charakterze sprawdzającym rezultaty. W dużej mierze chodzi tu także o sam fakt mobilizowania pracowników, którzy znając kryteria ocen i czas ich przeprowadzania, będą chcieli wypaść jak najlepiej. Dlatego powinna nastąpić ich wewnętrzna mobilizacja, która doprowadzi do wzrostu wydajności. Nie można jednak przesadzać z nadgorliwością w systemie weryfikacji i oceniania, gdyż można doprowadzić do nerwowych sytuacji, które działają w sposób odwrotny do zamierzonego. Właściwa ocena pracowników powinna być poparta premiami lub pochwałami, a także niestety pewnymi karami – adekwatnymi do całościowego wkładu pracy, również w zależności od uzyskanych rezultatów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz